2013. február 18., hétfő

barna


nemrégiben azt hallottam, hogy egyesek szerint nincs olyan szín, hogy barna. ezen felbuzdulva kicsit utánajártam a dolognak.

van.

a nyomdatechnikában narancssárga + fekete = barna.
a világítástechnikában ugyanez kb két rész vörös, egy rész zöld, aztán az arányok megtartása mellett az intenzitást kell tekerni szépen lefelé, egy idő után ez is barna lesz.
vagyis mind festékből, mind fényből kikeverhető ez a szín.

az angol wiki szerint (ami köztudottan minden források leghitelesebbike) "brown is not a color of light", ellenben "a low-intensity orange-yellow is brown". szóval bár alapvetően a barnának maximális a telítettsége, az intenzitása nem az - ha az lenne, narancssárga lenne. így ha valaki szegény barnát nem tekinti valódi színnek, csak mert nincs benne a szivárványban / a Dark Side of the Moon borítóján, annak ugyanilyen elítélőnek kell lennie a bordóval, az olajzölddel, a türkizekkel és az égbolt naplemente utáni összes színeivel. ha valaki végigpróbálgatja a 66, 33, 00 permutációit hexában (pl #330066), na pl azokról beszélek. (valójában a bíborszínek sincsenek benne a szivárványban, pedig azok lehetnek maximális intenzitásúak. erről jut eszembe, ha valaki mutat nekem egy valódi lila (bíbor) színű lézert, azt aranyba foglalom.)

a magyar wiki meg nem ismeri azt, hogy barna.

11 megjegyzés:

...petya, a petya... írta...

köszi:) bár a dark side-on elég kevés szín van. ellenben bíborlézeres (lézerbíboros) emberekkel miért szeretnél így kicseszni?!

...petya, a petya... írta...

cf. goldfinger, amúgyis ;)

lightpost írta...

csak mert olyan színű lézer elvileg nem létezhet. úgyhogy nem esik bántódása senkinek :)

...petya, a petya... írta...

nadehamégis; inkább mondd, hogy megeszed a kalapod..:)

lightpost írta...

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/35043245.jpg

Midnight÷Moon írta...

Szerintem ez a férfiaknak a vitája, a nők nem hogy nem állnak le ezzel vitatkozni, de őnáluk (minálunk :)) köztudottan léteznek olyan színek, melyek férfiszemmel abszolút megkülönbözhetetlenek. Ha már a barnánál járunk: mogyoróbarna, gesztenyebarna, vörösesbarna, csokoládébarna, étcsokibarna, sötétbarna. Hirtelen mos ennyi jutott az eszembe.

vagy más magyarázat, hogy csak lovas emberek léteznek eme széles világban, lovaknál nincs olyan szín, hogy barna, esetleg fakó, világospej, gesztenyepej, sárga (az a laikusnak a barna), májsárga (=sötétbarna), vöröspej, sötétpej, stbstbstb :)

Nálam ez sajnos paradoxon, mert én nő is vagyok, és még ráadásul lovas is.

lightpost írta...

igazad van, ezeknek a színeknek a nagy részét nekem alanyi jogon tilos lenne ismernem :) azt viszont, hogy a barna lovakat miért nem barnának hívják, sosem értettem. az almásderesre meg sokáig azt hittem, hogy egy sütemény.

Koppany írta...

én úgy képzelem, mint egy porcukorral gazdagon megszórt, még meleg almáspite

lightpost írta...

pontosan! :)

Tomi írta...

a ló az barna.
meg hogy milyen színű nem lehet egy fénykard?

lightpost írta...

az attól függ, az Erő adott oldalán előírás-e, hogy monokromatikus legyen.