2008. március 17., hétfő

zenekarosdi

furán alakulnak ezek a zenekari dolgok.

az eddigi leghangosabb dobásunk, a Bárányfelhő jelenleg nem áll épp a helyzet magaslatán. bármennyire is bízom a zenekarban, a tagok kb négyhetede meglehetősen negatívan éli meg a zenekar jelenlegi helyzetét, és igazából nem vagyok benne biztos, hogy tudom is hogy miért. szóba jött nem is olyan régen egy pár dolog, ami nem volt jó, és jöttek az ötletek, hogy hogyan lehetne kijavítani. ezekből hosszadalmas (és így fölösleges) email-viták kerekedtek, hogy ki mit szeretne és ki mit nem... a zenekari vokálozások ügyében voltak szélsőséges javaslatok ("vegyünk be egy vokáloslányt!", "vegyünk be kettőt!") és semmittevős javaslatok ("szerintem jó úgy ahogy van, annyira azért nem szar!"), végül kompromisszumos megoldás született (kevesebb vokál, több odafigyelés), és ez az előre megszabott feltételeknek úgy hiszem, eleget is tett: ami nem ment azt nem erőltettük, cserébe jobban oda tudtunk figyelni egymásra; de még mindig nem tetszik mindenkinek. aztán volt új javaslat, miszerint legyen több szóló, de most épp ennek az ellenkezőjét javasolják többen is a zenekarból. valamint készülnek egy ideje új számok, de nem tetszenek mindenkinek. igaz, az eddigiek sem mind jöttek be a banda összes tagjának, de mindig volt négy-öt ember, akinek igen, és ezért a maradék hajlandó volt megtanulni. itt meg a zenei ízlés okozott vitákat: van, akinek elég négy akkord egy dalba, és van, akinek több kell ahhoz, hogy egy szám jó legyen. persze lehet egy dal attól jó, hogy négy villa van végig, de mivel nem punk zenekar vagyunk, ezen túl valami más is kéne egy dalba, hogy "legyen benne valami", szerintem. sokan vagyunk, sokfélét akarunk. de eddig valahogy ezek megfértek egymás mellett, most meg úgy tűnik, egyre kevésbé. én szeretem ezt a zenekart, bízom benne ahogy eddig is, de ez a sok negatív megjegyzés és hozzáállás kezdi elvenni a kedvemet az egésztől. mindenesetre én próbálkozom, mert volt ez jó is, és lesz is még, talán. ha Mindenki benne van...

az ír zenekarunk (Records of Guiness? Kill Kenny?) sikeres időegyeztetések hiányában szintén akadozik. az ötvenéves Hermangálára újra összeszedett formációval azóta kb két próbánk volt, de egyszer sem teljes legénységgel, és úgy néz ki, még egy jó darabig nem is sikerül egy helyre csődíteni egyazon napon mind a négy embert... de ha lesz még egy pár próbánk, akkor a "koncert előtti hangulat" talán lesz annyira erős, hogy egy vagy két teljes próbát is összehozzunk. de össze kéne, mert jó ez.

a kvázi egykoncertes Cserkesz gitártrió felfüggesztette működését: nincsenek már kiállításmegnyitók, amire hirtelen összeszednénk egy-egy dalt, és igazából az utóbbi időben (néhány évben) nem sok újat tudtunk összehozni. a címadó dalunk viszont még megvan, és én még mindig szeretem.

szóba jött egy blues zenekar is, vagyis szóba jöttem mint kisegítő gitáros, ha már az első (néhány) jelölt nem ért rá, de végül én sem, így ez ennyiben maradt.

mindezeken túl szóba van jőve még (ha jól számolom) két pici, két-kétfős formáció is, de tartok tőle, hogy ezek bármelyikébe csak nyáron fogok tudni bekapcsolódni, mert most a jelenlegi heti két napomba az első két zenekaron túl egy harmadik már végképp nem fog beleférni. ha már az első kettő sem mindig.

kíváncsi vagyok, mi lesz ebből...
a bárányfelhős dolgok talán ott változtak meg, hogy elkezdtük "komolyabban venni" a zenekart. eleinte örültünk, ha egy próbán eljátszottuk a megtanult feldolgozásainkon túl azt a néhány saját számunkat, és a szünetekben a hülyéskedésekből elég sok új dal ötlete született (amik aztán sajnos egy idő után, ha nem sikerült befejeznünk őket, elkezdtek elfelejtődni, pedig nagyon sok kis apróság volt, amit érdemes lett volna megcsinálnunk). jó hangulatúak voltak a próbák, legalábbis én jól éreztem magam.
most meg ott tartunk, hogy mindenki a zenekar jövőjén és távlati céljain gondolkodik, hogy hogy kéne profi módon csinálni, miért nem tartunk még ott ahol tarthatnánk, de együtt zenélni nem igazán szoktunk... a próbáink közbe jönnek a fellépések, így gyakrabban kell koncertműsorral készülnünk, mint hogy valami újat csinálhatnánk. ezért aztán jönnek az otthon előre megírt dalok, ami meg ugye megintcsak nem az, hogy együtt megcsináljuk úgy ahogy szeretnénk, hanem valaki megírta a többieknek, a többiek panaszkodnak ha a szólamuk nem tetszik nekik, az író meg panaszkodik ha a többiek nem azt játsszák, amit ő kitalált. persze sok taggal nehéz egyeztetni, hogy mindenkinek jó legyen, de elvileg nem lehetetlen.

tényleg nem tudom, hogy kellene.

11 megjegyzés:

bemapoe írta...

de én tisztességesen elolvastam, bármilyen hosszú bejegyzés is volt ez :)

lightpost írta...

kedves tőled :)
amúgy az emberek nem szeretik a hosszú bejegyzéseket? :P

bemapoe írta...

nem tudom. én gyakran szeretem, de olyan is van, hogy nem. ha időm engedi, elolvasom. most ez azért volt jó, mert érdekelt, mi van a zenekaraiddal. ha nem érdekelt volna, nem biztos, hogy elolvasom. :)

Dávid Holló írta...

Utolsó bekezdésre:
A BF jövőjével az 5ből 1 kérdés foglalkozott, elég egyértelmű vélemények születettek, az otthoni számírás az időhiány miatt van, a Ti időhiányotok miatt, a megváltozott hangulat azon tagok miatt van akik nem járnak próbára-koncertre, aki nem tart ott ahol tarthatna az ne a másikra hanem saját magára haragudjon, ha nincs egy számban tudatosság és alap, akkor az katyvasz lesz, aki nem hajlandó játszani az alapot hanem helyette kutyul, az a másik munkáját nézi semmibe, aki kritizálni tudja a másik számát, az tud írni jobbat is, vagy jobbat csinálni abból. Hát hajrá!

lightpost írta...

aki "nem jár koncertre" dologgal remélem nem rám céloztál, mert én tudtommal eddig csak egyetlen koncertet hagytam ki, mert épp nem voltam a városban. a Mi időhiányunk nem jelenti azt, hogy próbán ne írhatnánk számokat. aki nem tart ott ahol tarthatna, az miért haragudna bárkire is? ha egy számban nincs tudatosság, akkor az katyvasz lesz, de ha egy számban nem csupa villa az alap, attól még (sőt, inkább attól) lehet jó. aki nem hajlandó ugyanazt a négy villát játszani egy számon át, az nem túl nagy munkát néz semmibe. aki tud írni jobbat is, az meg másnak nem tetszik, ez van. vagy csinálna jobbat abból, ha nem az lenne a válasz minden módosításra, hogy fölösleges kavarás...

Dávid Holló írta...

Én többre emlkékszem. Ha egy ütemen belül 4 villa van az lehet, hogy piszok egyszerű, de mért lenne rossz? 1-3 is annyi, EX2 is annyi. Sőt a Mindenki is majdnem annyi, a NY is csak... A kavarás nem az, ha 200 millió hang is benne van abban az ütemben, megfelelő körülmények között ezt szólónak hívják, azzal semmi baj. De ha egy ütemben 4 villán kívül 200 milló pegnetés van! Azzal van baj. És igenis semmibe nézi a másik munkáját az aki katyvaszol. Méghozzá nem kicsit magasról...
Csak nem tudom mért vetted azonnal így magadra. Tényleg nem tudom mért ált nem te szoktál ritmikát zavarni. De te tudod

lightpost írta...

én csak arra az egyre, amit barcikán vagy hol, egygitárral játszottatok, valami punkzenekar társaságában. attól hogy négy villa egy dal, még nem lesz rossz, de jó lenne, ha nem csak ennyi lenne egy dalban. lásd: a Mindenkiben csak a refrén villázás, az első két percben egy villa sincs, és a NewYork is akkordozós, és még csak nem is sima dúr meg moll akkordokkal. a katyvasz-kavarás-szóló megítélése ízlés dolga, szerintem egy jó ritmus a pengetésben sokat dob egy témán, meg mondjuk dallamjáték sem árt, ha van, nem feltétlen szóló, csak valami kis téma akár. nem magamra vettem, hanem leírtam a véleményemet. ha nem rám gondoltál a kavarással, annak örülök, de attól még én így gondolom.

a villás dalokhoz még: alapvetően nincs velük bajom, mert lehetnek jók, mint pl az 1-3 is jó, az EX2 is jó. a Smellslike vagy a Song2 sem több, de ezekben a dalokban csak annyi van, hogy ismertek, ezen kívül nem sok minden! szóval ha nem lennének híresek, nem sokat érnének. épp ezért nem szeretném, ha a dalaink csak ennyiből állnának: amikor elindult a zenekar, mivel kezdtünk? Offspring, Metallica, System, Lostprophets, Chili. ezeken volt (sorrendben) villa, torzított dallam, zúzás, bonyolultabb dallam, funky. ezeket mind szeretem, akár egy számon belül is. de ezek közül már nem sokat játszunk mostanában, és én nem szeretném, ha teljesen elfelejtenénk őket, vagy ha elmennének a dalaink csakazegyik irányába (gondolok itt a végigvillás számokra). ezért próbál gondolom Petya is, meg én is belejátszani valami mást a "túlegyszerű" dalokba, és ha az eleinte katyvasz, az azért van, mert keressük, hogy mi lenne a jó, és amíg meg nem állapodunk egynél, addig értelemszerűen mindig más van, arra meg nem lehet építeni, mert az tényleg kavarás. de ezért vannak a próbák, hogy ott kipróbáljuk (nem pedig csak otthon a gépnek beírva), és sok próba után kész legyen egy végleles verzió, és ha mindenki alakít egy kicsit a szólamán a próbák alatt (ha kell), akkor lesz végül teljesen miénk a zene. szerintem. szóval a katyvaszolás nem munkasemmibevétel, hanem próba...

Dávid Holló írta...

Elbeszélsz mellettem...
Szerinted mért van leírva egy kotta? Hogy számítógép előtt próbálgasd amit játszanál és ne próbán húzd vele az időt, kutyulj, amikor már nem próbálkozni, hanem összarakni kellene a dolgokat! Mert az így idő és energiapocsékolás.
Akinek blogit írni van ideje, annak ugyanúgy 10 perc gitározásra is lenne...

lightpost írta...

szóval ha kottában átírom a szólamaimat, akkor játszhatom úgy? :)
viszont rajtad és rajtam kívül baromi nehéz bárkit is rávenni a zenekarból, hogy gitárprózzon.

lightpost írta...

amúgy meg Midivel nem olyan érdekes játszani mint Veletek, de ezt gondolom te is tudod... :)

manolany írta...

isteni olvasni, ahogy vitatkoztok...:D
még szerencse, hogy nem értek a gitározáshoz, különben lehet, hogy ebbe is beleszólnék.
de ha két ember egy zenekarban így összeszólalkozik egy blogon keresztül....ott szerintem tényleg komoly problémák lehetnek és lehet, hogy kicsit pihentetni kellene a zenekarosdit.
de lehet, én látom rosszul.